S kým se bavit o designu, o značce, o komunikaci

Od 9. března 2020 30 března, 2020 Marketing, Marketing
maison s kym se bavit

V naší branži jsme naším nejkomplikovanějším klientem my sami. Častokrát se neumíme rozhodnout, jak věci chceme a někdy si říkáme, že bychom měli najmout konkurenci, ať to vyřeší za nás. O to více však rozumím klientům a zejména malým, středním nebo rodinným podnikům, kde se tato rozhodnutí přijímají dennodenně.

Jednou z prvních věcí, kterou potřebujeme u našich projektů řešit, je jasná komunikace značky, benefitů, služby, vytvářet asociace s produktem, emoce atd. O tomto tématu najdete nesčetně postů a blogů. Nejhorší však je, že toto se vždy řeší intuitivně nebo diskusí mezi klientem a agenturou a pár zaměstnanci. Problémem těchto diskusí je, že nedokáží dát komplexnější pohled na věc nebo nedovedou vychytat jisté malichernosti trhu. Zde by jakékoliv diskusi o směřování značky měl předcházet průzkum trhu. Teprve potom budeme mít jasno v tom, jak budovat značku, tvořit obalový design a kde ho budeme prodávat.

Ptejte se všech, ale nevěřte nikomu

Pěkně si to umíme uvést na příkladu jedné restaurace, kam chodilo málo lidí, i přesto, že kvalitou jídla a cenou byly jednoznačný „no-brainer“. Stačilo si zahrát jeden den na turistu ve městě a zeptat se lidí, zda to místo znají, že mi ho kamarád doporučil a jestli neví, jak se tam vaří. Z desítek dotázaných lidí se dozvíte absurdní informace, ale pár z nich se opakovat bude. V tomto případě to byly zajímavé odpovědi typu:

  1. Je to předražené
  2. Je třeba si rezervovat místo, jinak vás tam nepustí
  3. Vůbec netuším, kde to je

Na poslední otázku je jednoduchá odpověď – zvýšit brand awarness ve vlastním městě. Musí vás znát místní lidé, taxikáři, podnikatelé a zejména vaše cílovky, kterou jsou v tomto případě všichni, co si občas chtějí zajít na něco lepšího za rozumnou cenu. Na ty naše kupodivu docela dobře zafungoval billboard, ale protože neradi přidáváme vizuální smog, preferovali jsme digitální kampaň, sběr newsletteru.

Co však s první a druhou odpovědí? Nenechte se odradit a šiřte do světa, jak to je. I tato restaurace dělá polední menu za super cenu, jen to nikomu neřekla. „Lidé nevědí“ je snad nejčastější výmluva, lidem je to ale třeba říci. Někdy po lopatě je to nejúčinnější. A komunikovat rezervaci dokážete také. Stačí to dělat zcela jednoduše přes sociální sítě, Facebook, Instagram (i Stories), remarketing na správných místech.

Abychom vás však neodradili, dostalo se nám i mnoho pozitivních odpovědí. A balzámem na duši bylo, když jsme zjistili, že každý, kdo už podnik navštívil, byl nadšený a posílal mě správným směrem.

„Konzumenti se tváří sofistikovaněji, než ve skutečnosti jsou.“

Ptejte se správné otázky správných lidí

Všechny průzkumy mají své odchylky. Proto je třeba se zamyslet, jaké otázky budeme klást a zejména, co chceme vědět. Také je vhodné, aby otázka dávala prostor vyjádřit se, ale nenaznačovala směr, jakým by se člověk měl vyjádřit.

Například když se zeptáte lidí, zda si rádi připlatí za kvalitu, skoro každý odpoví, že ano. Mohli byste pak mít pocit, že všichni nakupují jen kvalitu, ale pak se podíváte do nákupních košíků v řetězci a vidíte tam zboží typu „férová kvalita za férovou cenu”. Lepší otázka by byla, co nejčastěji nakupuješ? A dále to rozpitvat. Proč? Nebo co se ti nejvíc líbí?

Totéž platí u designu. Neptejte se lidí, zda se jim líbí toto nebo ono. Najednou si každý bude odpovědi upravovat podle sebe, protože může. Zeptejte se těch, co vaše výrobky nebo vaší konkurence kupují, proč je kupují. A z toho lze vyvodit závěr. Zde také je vhodné radit se už s designérem, proč použít některé barvy v tom kterém segmentu. I v tomto případě je však třeba trošku trh filtrovat.

Konzumenti se tváří sofistikovaněji, než ve skutečnosti jsou. A řekněme si upřímně, málokdo se přizná k tomu, že něco kupuje kvůli ceně. (Zde je dobré ptát se na důležitost jednotlivých faktorů, jako je design, cena, klíčová výhoda, kvalita atd. O tom však jindy.)

Zjistěte si, jaký děláte dojem vy i konkurence

V jistém smyslu jdete na rande a snažíte se zjistit, co se vaší protistraně nejvíce líbí a jak vás vnímá (asi proto mé randění vypadá jako výslech – k zamyšlení). Musíte to však dělat s citem, abyste opravdu dostali relevantní informace. Vysportované tělo máme rádi všichni, ale někdy to vyhrajeme humorem (což platí v grafickém designu dvojnásobně). Někdy se však spojíte na společné nenávisti. Totéž platí při designu. Musíte ještě zjistit, co se klientům nelíbí, respektive proč si nekupují konkurenci.

Pokud připravujete brief na kreativní zadání, webdesign, obalový design nebo změnu identity, rádi pomůžeme už v začátcích.

Napište nám a první konzultace je na nás.