Obal jako strategický nástroj pro značky

Od 26. října 2021 3 března, 2022 Obalový design
Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Design obalů raw, veganských a proteinových tyčinek

To, že rozumíme obalovému designu, je pouze výsledkem porozumění značkám, jejich produktům a trhu. Díky dlouhodobé spolupráci s klienty se inovace a zkušenosti v oblasti obalového designu často promítají do umístění výrobků v řetězcích, což znamená, že našim klientům pomáháme získat nové distribuční kanály, příležitosti a správné zákazníky.

Náš kreativní a strategický proces také pomáhá produktu najít správnou pozici. Dobrý design obalu pomáhá sdělit zákazníkovi potenciál výrobku v místě prodeje a poskytuje vhodné prodejní body.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Návrh obalu proteinové tyčinky

Repositioning může produkt pozvednout na vyšší pozici, nebo naopak může mít za cíl přesunout produkt z nesprávné pozice na nižší. Klíčovými faktory jsou cena, kvalita, segment a cílová skupina.

Všechny tyto aspekty jsou řešeny v rámci strategické konzultace se zákazníkem při tvorbě nového obalu. Neustále sledujeme domácí i zahraniční trendy v tomto segmentu, poznáváme značku a zákazníky. Správný packaging je pro zákazníky významním stimulem. Proto je důležité nepodcenit investici do jeho vylepšení.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Motiv komunikace a designu obalu pro dětské párky v rohlíku BIVOJ

6 bodů naší obalové strategie

  1. Poznáme klienta, značku a trh
  2. Získáváme přehled (znalost) o trhu
  3. Je důležité mít správné balení ve správný čas a na správném místě
  4. Vždy se snažíme posouvat značku našich klientů vpřed
  5. Snažíme se zákazníkům poskytovat vysoce individuální služby
  6. Získáváme ty nejlepší lidi a motivujeme je, aby u nás zůstali, pro vás

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Návrh obalu pro párky v rohlíku BIVOJ

Proces balení: od nápadu, přes monitor, tiskárnu a maloobchod až do vaší lednice

Proces tvorby obalu (obalový design):

  • Analýza trhu
  • Strategie
  • Průzkum
  • Kreativní koncept
  • Grafický design
  • Tiskový dohled
  • Sekundární služby

V oblasti obalového designu těžíme ze zkušeností a znalostí trhu. Každý design je souhrou kreativity a funkce.

Aby obal fungoval, musí nabízet správné informace a aby tyto informace zákazníka zaujaly a přesvědčily, musí být správně vizuálně ztvárněny.

Proto navštěvujeme obchody doma, online nebo na dovolené a aktivně sledujeme, co se v nich děje: sledujeme trendy, zobrazované informace, ikony, materiály, barvy, grafické prvky, tvary obalů, výřezy etiket, tiskové techniky a povrchové úpravy. Kromě samotných obalů sledujeme také produktové trendy, sociální trendy, trendy v gastronomii a životním stylu. Také skutečnost, že určitý segment výrobků je mladší, zodpovědnější a aktivnější, může změnit pohled na použité materiály, informace na obalu nebo dokonce na velikost balení.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Ilustrovaný motiv z návrhu obalu chilli omáčky

Každý trh a každý segment má své vlastní trendy, speciální pravidla, hranice a to, zda design obalu převezmeme z daného regionu, nebo se trochu odchýlíme od konvencí, závisí pouze na klientovi, strategii, umístění produktu a celkovém kontextu produktu. Jako zkušená agentura se zaměřením na segment rychloobrátkového zboží poskytujeme také konzultace ohledně strategie produktového portfolia.

I když nás jako dobré designéry při těchto úkolech napadne nějaká vizuální podoba nebo kreativní nápad, poctivě si vše poznamenáme do sešitu a teprve po průzkumu a strategii začneme navrhovat naplno. V obalech je třeba vyřešit zastoupení a hierarchii informací, prvků, fotografií, ikon a vzorování. Pak řešíme kompozici, rozvržení, typografii nebo barvy, fotíme, ilustrujeme, klikáme, předěláváme a testujeme. Využíváme přitom své dlouholeté zkušenosti a znalosti v oblasti obalového designu.

Při tvorbě obalu myslíme na zpracování a použité techniky, které jsou určeny povahou výrobku, segmentem a cílovou skupinou. Podle našich zkušeností víme, jak navrhnout obal tak, aby konečný výsledek, který vyjde z tiskárny a později z balírny, byl přesně takový, jaký jsme si my i klient představovali.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Packaging chilli omáčky

Všechny obaly (obalový design) by měly být do určité míry praktické, což platí přinejmenším dvojnásob pro výrobky denní potřeby. Při vytváření obalů myslíme také na jejich funkci v prodejním prostoru, v lednici, na poličce, na stole nebo třeba na piknikové dece. Jak se bude obal přepravovat, zmokne, budeme na druhou stranu tisknout nějaký recept nebo typ, abychom obal oddělili? Zajímá nás také velikost, forma výseku, praktičnost, otevírání, uzavírání, recyklace materiálů… Produktem obalového designu je zabalený výrobek v obchodě, proto našim zákazníkům nabízíme také služby spojené s odborným dohledem přímo v tiskárně.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Řada obalových směsí MASPOMA

Obal je kombinací správných informací a vhodného designu

Klíčovým momentem pro každý výrobek je okamžik, kdy zákazník stojí před regálem a na základě informací na obalu, designu obalu, reklamy a značky se rozhodne, se kterým výrobkem se vrátí domů. Obal už není jen obal, který chrání výrobek před poškozením z hygienických důvodů. Obal je v podstatě „bezplatný“ reklamní prostor v regálu a je velmi důležité do něj investovat. S „displejem značky“ proto pracujeme velmi zodpovědně a správným způsobem do něj kódujeme správné informace s ohledem na positioning, povahu značky, prvky rozpoznatelnosti značky a pravidla segmentu.

V úzké spolupráci s klientem sestavujeme informace, které jsou relevantní pro cílovou skupinu, typ obchodu, segment a značku. Určujeme jejich hierarchii, velikost a umístění. Pokud daný segment vyžaduje na přední straně výrobku informaci, že výrobek je veganský, bez cukru, tradiční, bezlepkový nebo přírodní, jednoduše mu tuto informaci sdělíme. Pokud nám klient řekne, že se od konkurence odlišuje tím, že jeho čisticí prostředek je určen pro všechny povrchy, můžeme tuto informaci uvést na přední straně obalu a dodat jí váhu. Pri úzkej spolupráci s klientom zostavíme informácie, ktoré sú relevantné pre cieľovú skupinu, daný typ retailu, segment a brand. Určujeme ich hierarchiu, veľkosť a umiestnenie. Ak si daný segment vyžaduje na prednej strane produktu informáciu o tom, že je produkt vegánsky, bez cukru, tradičný, gluten free alebo prírodný, túto informáciu mu tam jednoducho povieme. Ak nám klient povie, že od konkurencie ho oddeľuje to, že jeho čistiaci prostriedok je určený na všetky povrchy, túto informáciu môžeme zaradiť na front packu a pridať jej váhu.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Packaging zázvorových čajů pro vlastní značku

Zatímco muži potřebují mít co největším písmem napsáno, že kupují pánský šampon, ženy mohou mít jasno a zajímat je v první řadě něco úplně jiného. Pokud se nacházíme v oddělení vína v obchodě, nemusí být nutné psát velkým písmem na etiketu přilepenou na zelené láhvi se zátkou, že se jedná o víno. Vždy se ptáme, co je USP (Unique Selling Point) produktu, jaké jsou trendy a co bude zákazníka zajímat během nákupního procesu.

Po vytvoření schématu se podíváme na to, jak tyto informace vhodným a relevantním způsobem sdělit. Je výrobek kvalitní a drahý a chceme, aby vypadal luxusně? Nebo chceme, aby vypadal tradičně, jednoduše, funkčně, poctivě, přirozeně, zábavně, barevně, vážně, kraftově nebo minimalisticky? Toho všeho dosáhneme rafinovaným použitím vhodné typografie, ilustrací, fotografií, stylizace potravin, barev, kompozice, vizuálního znění, techniky tisku, použitého materiálu a jeho povrchové úpravy.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Packaging dětských bylinných čajů pro vlastní značku

Při packagingu musíme také neustále myslet na legislativu: velikost textu, pojmenování výrobku, alergeny, povinné informace, zobrazovaná tvrzení o výrobku, autorská práva, registrační značky, ochrana obalu a možnost jeho registrace. Ke všem legislativním povinnostem přistupujeme zodpovědně a vždy je konzultujeme s klientem nebo externě. Díky našim dlouholetým zkušenostem v této oblasti jsme často schopni upozornit klienta na možné legislativní nedostatky již na začátku procesu návrhu obalu. Díky této částečné odbornosti si klient může ušetřit zbytečné úpravy grafického návrhu.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Design obalů pro ořechová másla ve skle

Naše práce je naše vášeň: pokaždé, když jdeme nakupovat nebo něco vaříme, tak trochu pracujeme. Obaly jsou všude kolem nás.

Sledujeme trendy, baví nás to a často strávíme hodiny v supermarketu na malém nákupu, prohlížíme si výrobky, rádi kupujeme věci s pěkným obalem, rádi ochutnáváme, diskutujeme o nových výrobcích a jejich obalech. Často jsme zažraní do Pinterestu, Instagramu, sledujeme designové soutěže, sledujeme značky a lokální trendy a to, jak kopírují ty světové.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Design obalu pro 500g balení ořechových másel, postavený na hře s typografií

Do naší obalové tvorby vkládáme poctivé řemeslo a kombinujeme ho s trendy. Zároveň ji vnímáme jako závod na dlouhou trať. Koneckonců vytváříme značky a obaly, které se časem stanou ikonickými. Některé z našich nejlepších produktů jsou na trhu již více než 7 let a trvale dosahují dobrých výsledků. Sledujeme fotografie, food styling, typografii, barvy, materiály, vzory, ikony, známky, značky, kampaně, nové produkty, hity a kopance. Snažíme se posouvat značku našich zákazníků neustále výš prostřednictvím postupné odpovědné evoluce, nikoli revoluce. Držíme prst na tepu dění na české a slovenské FMCG scéně, víme, jakým směrem se ubírají obalové trendy či nákupní chování i za hranicemi, držíme krok s tempem a nabízíme zákazníkovi relevantní pohled na obaly podložený četnými zkušenostmi a rozsáhlým reálným vhledem do segmentu, který jen zaručí nadšení, které v naší práci najdeme.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Příklad povrchových úprav při navrhování obalů výrobků sous-vide

Jsme všestranní v oblasti obalového designu: vše ve firmě, vše v MAISON D’IDÉE

U packaging projektů můžeme nabídnout naše komplexní a rozsáhlé služby a celý proces od začátku až po finální produkt držet pevně v rukou klienta. Najdete zde vysoce specializované lidi z různých oborů, ale společné je to, že jsou zapálení, talentovaní, zkušení a připravení dát do každého projektu kus sebe. Každý je nejlepší v něčem jiném, takže v MAISON D’IDÉE můžeme poskytnout flexibilní a okamžité služby v oblastech, jako jsou:

Pokud si zákazník objedná naše služby, nemusí nikam chodit, vše najde pod jednou střechou a neustále komunikuje se zkušenými odborníky z různých oblastí. Přestože jsme všestranní, snažíme se být ve všem velmi profesionální.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Design obalu a vizuální stránka zeleninových chipsů

Design obalů vyrobených na polici

Vytváříme obaly tak, aby fungovaly v regálech a při rozhodování o nákupu. Klíčová role obalu (zaujmout, informovat a hlavně prodat) se objevuje v regálu při rozhodování o koupi, takže obal musí fungovat hlavně v regálu nebo v obchodě.

Věnujeme velkou pozornost studiu konkurence, studiu trendů v daném segmentu a zajímá nás, co bude v regálu vedle našeho výrobku, na jakém regálu bude náš obal umístěn, jak by měl výrobek v regálu vypadat a jakou cílovou skupinu oslovujeme. Svou roli zde hrají vteřiny, barvy, slova, fotografie a tvary.

Je důležité, aby si člověk dokázal v krátkém čase spojit produkt se značkou nebo komunikační kampaní. Proto je při tvorbě obalů vždy nutné respektovat značku, produktovou řadu, barvy značky, typografii, styling potravin, designové prvky nebo tvar výrobku. Tímto způsobem vytváříme branding a posilujeme vizuální jednotnost produktů značky, což vede k lepšímu rozpoznání a povědomí o značce.

Termín „Shelfblock / Brandblock“ se vztahuje na vytvoření viditelného bloku značky na produktu. Například: „Opavia“ – žlutá barva, „Milka“ – fialový obal, „Toblerone“ – specifický tvar, „Rajo“ – charakteristická červená horní část obalu s logem…

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Packaging produktové řady ekologických sušenek

Navrhnout – vyzkoušet – promyslet – zopakovat

Proces tvorby návrhů obalů probíhá během briefingu s klientem, kdy si neustále čmáráme na papír nebo do počítače, zapisujeme nápady, kombinujeme barvy, hledáme správné písmo, kompozici a rozvržení. Jakmile se s klientem dohodneme na strategii, umístění, složení obsahu, formě, velikosti a znění, jdeme do toho:

vytváříme různé varianty, verze, konzultujeme, diskutujeme, fotíme, kreslíme, retušujeme, vytváříme makety, upravujeme, vylepšujeme, přesouváme, mažeme, interní zpětná vazba a nejlepší řešení se dostane k zákazníkovi.

„Obal může být divadlem, může vytvářet příběh.“ – Steve Jobs

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Ilustrované balení kachní paštiky

Půjdeme s vámi až do konce: design obalů nekončí jen u souboru PDF

V MAISON D’IDÉE jsme vždy velmi rádi zodpovědní za projekty obalů, o které se staráme společně s klientem až do jejich finální podoby v tiskárně. Koneckonců produktem obalového designu je hotový obal v maloobchodě a na vašem stole.

Proces přemýšlení, navrhování a dolaďování správného designu obalu je však mnohem snazší, pokud známe limity a výhody, které nabízejí konkrétní tiskové techniky, barvy, materiály nebo specifické procesy. Za obalem, který vidíte v regálu, se často skrývá skutečná alchymie a mnoho zkušeností specialistů na DTP, kteří se postarali o to, aby obal vypadal tak, jak jsme ho navrhli na obrazovkách a otestovali na zkušebních výtiscích. V MAISON D’IDÉE máme vlastní DTP řešení, což znamená, že můžeme využít cenné rady a poznatky našeho týmu již od výběru materiálu nebo barev a vizuálního designu.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Minimalistický design obalu pro organickou limonádu

Naše dlouholeté zkušenosti s řešením DTP můžeme uplatnit také při povrchových úpravách materiálů, jako je ražba nebo použití metalických barev, různých efektů, neobvyklých designových nebo materiálových požadavků. Na základě zkušeností z velkých i menších projektů můžeme poskytnout konzultace ohledně výběru konkrétních technik a tiskáren. V rámci komplexního balíčku obalových služeb nabízíme také odborný dohled nad tiskem přímo v tiskárně, jako tomu bylo v případě projektu pro společnost Breadway. Přečtěte si případovou studii.

Více o službách DTP se dočtete v našem dalším příspěvku

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Packaging design pro malou sérii čajů

Obalový servis – Co získáte s našimi službami obalového designu

V domě nápadů MAISON D’IDÉE získáte kromě našich služeb také naše dlouholeté know-how, znalost trhu, trendů, nadšení, strategii, znalost zboží, distribučních kanálů, kreativní a praktické myšlení, zkušenosti a servis.

O designu obalů přemýšlíme v kontextu celkového brandingu. Na základě kreativního nebo vizuálního stylu, který jsme stanovili pro obaly, můžeme celou značku posunout o úroveň výš a použít kreativu v komunikačních kampaních, POS materiálech, klíčových vizuálech a dalších aktivitách značky.

Našim klientům se snažíme poskytovat hodnotné komplexní služby a zákazník s našimi službami získává profesionálního, zkušeného a zavedeného partnera. Velmi rádi se s našimi klienty poradíme u dobré kávy nebo, jak je pro Maison typické, u dobrého jídla a pití.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Návrh obalu pro bio limonády

Získáváme cenné zkušenosti prostřednictvím vlastního maloobchodního projektu

Na základě našich bohatých zkušeností v oblasti rychloobrátkového zboží jsme vytvořili vlastní značku módních potravin VENHEL a celý proces tvorby chápeme i ze strany zákazníka. Vše kolem této značky zastřešuje výhradně MAISON D’IDÉE a projekt VENHEL je jakýmsi potvrzením naší pozice jedné z nejkomplexnějších a nejprofesionálnějších FMCG agentur v naší zemi.

V rámci značky VENHEL nezajišťujeme pouze design a balení, ale staráme se také o obchodní stránku, cenotvorbu, distribuci, vývoj webových stránek, komunikaci, servis a administrativu – prostě o všechno. Vše, co jsme se v průběhu let naučili, jsme vložili do naší vlastní značky. Díky společnosti VENHEL chápeme i strasti a požadavky našich klientů, protože jsme stejní, chceme obalový design, který relevantním způsobem sděluje to, co chceme a potřebujeme, hlavním úkolem je prodat produkt naší cílové skupině a udělat ji šťastnou.

Blog Packaging (obalový design) ako strategický nástroj značiek

Obalový design lahviček a krabiček pro CBD oleje

V rámci designu obalů výrobků VENHEL jsme vyvinuli vlastní minimalistický styl, který nesnižuje kvalitu prémiových výrobků. I když zákazník vidí obal pouze na displeji svého chytrého telefonu nebo počítače, je vždy po doručení velmi mile překvapen.

Při vytváření značky jsme využili naše znalosti a zkušenosti se strategií značky, strategií produktů, positioningem, cenotvorbou, fotografováním, copywritingem, sociálními médii, distribucí, managementem, designem obalů, ilustracemi, DTP, food stylingem, vývojem webových stránek (web, seo, optimalizace…), využili jsme také naše obchodní dovednosti a lásku k jídlu (blog, recepty, výběr portfolia produktů).

Přečtěte si něco o VENHEL a kdo ví, třeba vás něco zaujme a jeho výrobky si vás získají stejně jako nás.