Malé rady pro velké portfolio.
(Pouze pro mladé s ambicemi.)

Od 14. února 2018 2 dubna, 2020 Marketing

Netrapte se tím, že ještě nemáte naleštěné portfolio. Pokud na to máte, ono to přijde. Je však dobré na něj neustále myslet. Zde je několik rad a tipů, které vám k tomu pomohou.

1. Někdy se to prostě nepovede

Všichni (grafici) máme za sebou věci, na které nejsme zrovna hrdí. Nevystavujeme si je na poličce a ani je nemáme zarámované v rodinném albu.

Za slabou grafiku někdy mohla ta otravná opice, vedle níž jste se probudili po proflámované večeři. Jindy zas pracujete na grafice a když jste s ní téměř hotovi, zjistíte, že se to až neuvěřitelně podobá něčemu, co právě běží venku. (Pravděpodobně to vaše podvědomí recyklovalo a nedalo vám vědět.) Nic se neděje, pusťte se do nového projektu.

2. Porovnávejte se. Marketing je soutěž krásy a popularity. Jako střední škola

Důležité je nepřestat pracovat na nových a náročnějších věcech. Neustále porovnávejte svou práci s hotovými, profesionálními projekty. Přiložte je vedle sebe a zeptejte se, proč to vypadá jinak. V čem je ten prokletý rozdíl? Když půjdete detail za detailem, přijdete na to.

3. Jak si vybírat projekty?

Vybírejte si práci podle toho, co za vámi zůstane. Budete si po roce práce schopni říct, že to stálo za to? Pracoval jsem na projektech, které byly fakt zajímavé? Přibylo mi něco do portfolia? Dva, tři dobré projekty, navrženy od začátku do konce, jsou za jeden rok pěkným přírůstkem do portfolia.

4. To jsem už dělal, to bude pohoda

Přijde vám to lehké? Je podle vás nový projekt něčím, co už máte za sebou? Pozor, chyba! Pokud si vás klient nebo zaměstnavatel vybral kvůli tomu, co máte za sebou, neznamená to, že nebude chtít něco nového a lepšího. Nezapomeňte se snažit překonat sami sebe při každém novém projektu, jinak hrozí, že se přestanete vyvíjet.

5. Klient je idiot a celé mi to pokazil

Další chyba. Možná, že máte skvělou práci a tvoříte zajímavý design. Pro jeho úspěch je však nutná další sada schopností. Dokážete ten projekt odprezentovat? Jste dostatečně charismatický a přesvědčivý, aby vám klient důvěřoval? Máte s klientem trpělivost? Pokud ne, nechte komunikaci na Account Managera a věnujte se naplno grafice. (Mladí lidé to mají o poznání těžší. Vypadané nebo šedivé vlasy vytváří zdání dostatečné zkušenosti, možná zkuste navštívit kadeřníka.)

6. Vyberte si, v čem chcete být dobří

Vše se dělat nedá. Je na to příliš málo času. Pokud váháte mezi webdesignem a printem, fotografií a obalem, vyberte si. Čím dřív, tím lépe. Jinak riskujete, že budete v obou věcech průměrný.
Reklama sdružuje lidi, kteří vynikají v jedné oblasti vysoko nad průměr. Čím to je? Měli talent a potom tvrdě makali. Tito lidé mají za sebou více než deset tisíc hodin soustředěné práce na zdokonalování své unikátní schopnosti. Kdy to chcete dohnat? V pětadvaceti je už pozdě. Soustřeďte se na to, v čem jste dobří teď a nedobíhejte závody, které máte stejně prohrané.

7. Nekoukejte pořád na ten Pinterest!

Na webu je všeho dost. Jsou tam o dost lepší věci, které nikdy neuděláte. Ale nedejte se tím odradit. Inspirovat se je fajn, ale nezapomínejte, že zatímco milion lidí hledí na obrazovku a dává pin na cizí práci, jeden blázen sedí po nocích za strojem a tvoří něco vlastního. Buďte tvůrce vlastních věcí, ne kopírák. Sledování obsahu je pasivním procesem, dokáže vás semlít. Tvorba vyžaduje uzavření se a neuvěřitelnou koncentraci. Vypněte vše, co bliká a soustřeďte se na svůj koncept.

8. Poslouchejte seniory (myšleno v práci)

Pokud má někdo o deset let více zkušeností ve vaší oblasti a viditelné výsledky za sebou, je dobré ho poslouchat. Alespoň první tři roky, dokud nezměníte vy nebo on práci. Pak je to jedno, jeden z vás bude daleko.
Za těch 10 let si ten senior vytvořil metody práce, které jsou násobně efektivnější než ty vaše. Poznal více lidí, řešil více problémů. Je z toho unavený a možná trochu cynický, ale dokáže vám pomoci.

9. Nerozptylujte se a myslete na klienta

Pečlivě zkoumejte svůj návrh od hlavy k patě a ze všech stran. A nezapomínejte při tom na klienta. Opravdu vaše grafika řeší jeho problém? Co je v celém konceptu nejdůležitější? Jaká je konkurence − nepodobá se to něčemu? Myslete na klienta, stále a pořád.

10. Bez práce o víkendech to nepůjde

Chcete být v něčem opravdu dobrý? Pracujte o víkendech a po večerech. Ti nejlepší tak pracují. Věřte, že je budou najímat místo vás a vy se jen budete divit, proč se jim ten váš návrh nelíbil. A je to sakra velký náskok, který jen tak nedoběhnete.
Pokud chcete být nadprůměrnými v jakékoli specializaci, doporučujeme pracovat alespoň 10 hodin přes víkend a 2 hodiny večer přes pracovní týden po dobu 10 let (tip: do třicítky to jde nejsnáze).