Markéta Polívková:
„Být dobří a umět si zasloužit důvěru klienta.“

Od 2. února 2017 7 dubna, 2020 Marketing
Kdy vznikla vaše firma? Jaké byly začátky?

S účetnictvím začala v roce 1992 moje máma. Velmi brzy zjistila, že k vykonávání této profese pořádně potřebuje mít daňové zkoušky, ty složila a od 1. 1. 1995 vznikla společnost tau Praha s.r.o. Na začátku byly jen dvě účetní a jedna daňová poradkyně, postupem jsme se rozvinuli až na dnešní velikost, tj. 17 lidí.

Jak se změnily služby ve vaší oblasti? V čem jsou klienti náročnější oproti minulosti?

Dnes je v účetní a daňové branži trochu přetlak. Je mnoho lidí, kteří poskytují účetní a daňové služby, ačkoliv k tomu nemají oprávnění nebo dostatečné zkušenosti. K nám pak přichází často klienti, kteří jsou nespokojeni nebo mají nějaký problém s finančním úřadem. V této fázi klienti teprve zjišťují kvalitu svého účetnictví. Bohužel v dnešní době se velmi tlačí na cenu, ale to, zda je účetnictví správně vedené, už méně.

Čím je to dané?

Jsou dva typy klientů. Část klientů bere účetnictví jako svou povinnost vůči státu a moc je netrápí, jak je vedené. Myslí si, že ho nemůže někdo vést špatně nebo dobře, že je to prostě jedna služba a ta má být udělána, ale to máte, jako když vám někdo postaví komín, taky buď můžete vyhořet, nebo táhne dobře a máte doma teplo. Druhá část klientely jsou lidé, kteří výstupy z účetnictví potřebují a používají dále, ti vědí, co chtějí a k čemu jim je účetnictví dobré a jak má být správně vedeno, nebo aspoň tito chtějí mít účetnictví správně vedeno. To se týká především větších subjektů.

Jak se vyrovnáváte s každoročními změnami v zákonech?

Účetnictví a daně jsou neustále v pohybu, je to dané i politikou, protože každý politik se snaží vymyslet něco, čím se zavděčí lidem. Bohužel tím vzniká v daňových předpisech ještě větší chaos a pro běžného občana je téměř nemožné se v tom vyznat. My absolvujeme několikrát do roka školení. Daně jsou neustálé a celoživotní vzdělávání.

Musíte kvůli tomu zdražovat služby?

Snažíme se klientům vycházet vstříc, tak trochu se tím dostáváme do začarovaného kruhu. Tlak na ceny od zákazníků a zvyšování cen na provoz nás trochu straší. Navíc stát nám dává čím dál tím víc povinností, které nám zabírají pořád více času a kapacita také není neomezená. Vím, že mnoho účetních firem bere zakázky pod cenou, pak nestíhají, pracují i 12 hodin denně, i přes víkendy, a to se vážně nedá. Z vlastní zkušenosti vím, že pak už to člověku „nemyslí“. Navíc klienti začnou být nespokojení, protože nedostanou svoje čísla včas.

Čím dál tím víc povinností?

Ano, vezměte si třeba kontrolní hlášení (KH). Dříve se u čtvrtletních plátců dělalo přiznání a uzávěrka jednou čtvrtletně, nyní to musíme kvůli KH dělat měsíčně, takže nejen čas účetních na zpracování a nás, daňařů, na kontrolu, ale také mnohem víc spotřebního materiálu, ono se to nezdá, ale nasčítá se to a tohle nám většinou nikdo navíc nezaplatí, protože všichni razí heslo, vždyť jen zmáčknete čudlík.

Takže to není tak jednoduché?

Bohužel není, tedy není pro ty, kteří to dělají pořádně a chtějí to mít správně. Kontrolní hlášení se neváže na odvedenou daň, ale váže se na základy daně a jen některé položky apod. a jen zamyslet se nad tím, co tam jde a kam a jestli do kontrolního a nebo do souhrnného… je to prostě náročnější, než jak nám prezentují v médiích. Z toho pramení i mylné představy klientů.

Jaký očekáváte vývoj do budoucnosti?

Myslíte v legislativě? Nebo ve firmě?

V obou směrech.

V legislativě to nebude lepší. Bude mnohem víc povinností nejen na účetní a daňové poradce, ale i na klienty. To už začalo dnes, vezměte si EET, to je povinnost klienta, ale my jim to stejně musíme „přetlumočit“, protože se první přijdou zeptat nás. Takže musíme mít povědomí v podstatě o všem, co se děje nejen v daních. No a ve firmě doufám, že se uživíme (smích). Musím říct, že teď máme skvělý tým lidí, který odvádí skvělou práci. Jak všichni dobře víme, všude je to o lidech a mít ty správné lidi je alfa a omega úspěchu.

Plánujete růst?

Ještě bychom rádi otevřeli pobočku mimo Prahu, ale to je zatím ve fázi plánování, takže to si nechám pro sebe.

Jaké jsou nejnovější trendy? Co zákazníci požadují?

Nově klienti chtějí poskytování účetních služeb online. Tedy, kdy klient má vlastní program, tam si zadává třeba faktury a my se vzdáleně připojujeme do jeho systému a tam účtujeme. Zatím takto fungujeme většinou s většími firmami.

Jak je na tom podle vás kvalita služeb jako takových v Česku?

V účetnictví i v daních jsou velké rozdíly v poskytovaných službách i v požadavcích klientů na dané služby. Někdo chce mít kompletní servis a nestarat se o nic a někdo naopak myslí, že ušetří, když si část agendy bude dělat sám. To je rozdílné, služby se dají poskytovat, jak si klient přeje. Mě spíš více trápí neodbornost některých poskytovatelů.

Kam byste se chtěli se značkou posunout? Jaké máte plány do budoucna?

Chceme hlavně odvádět dobrou práci a mít spokojené klienty. V posledních měsících se snažíme více věnovat značce a propagaci. Neustále se zdokonalujeme a školíme, abychom obsáhli co nejvíce z našeho oboru. V tom chceme pokračovat i nadále. Být dobří a umět si zasloužit důvěru klienta. Nechceme být je účetní společnost, naše práce je hlavně o důvěře mezi klientem a námi. Když někomu něco radíme, nebo nějak pracujeme, klient nám musí věřit, že náš postup je v jeho nejlepším zájmu. Protože to tak vždy je.

Opravdu vždy?

Ano.

Co byste klientům doporučila zohlednit při výběru služby? Na co si mají dát pozor?

To velmi záleží, co klient hledá. V poslední době je asi největší problém tlak na cenu, a to není adekvátní vývoji. Jak jsem zmiňovala v úvodu, máme se stejnou agendou mnohem víc práce než dříve. Podnikatel by si měl vždy ujasnit, jakou službu očekává a kolik je ochoten za ni zaplatit. Samozřejmě v naší činnosti je největší devíza osobní doporučení. Lidé nemohou tušit, jestli je účetní nebo účetní firma dobrá, pokud nemají žádnou podobnou informaci. To se pak může stát, že se domluví s účetní a pak jsou nespokojeni s kvalitou služeb, ale tak to je asi v každé oblasti.

Jakou důležitost přikládáte marketingu?

Nyní využíváme reklamy na rozšíření povědomí o nás a v souvislosti s tím trochu šíříme osvětu ohledně daňových a účetních předpisů formou článků, které zveřejňujeme na našich stránkách. Sem tam se díky tomu objeví noví klient, ale 99 % z nich přijde na doporučení od klientů stávajících. Takže marketingem se u nás rozumí hlavně dobré jméno a dobrá spolupráce se stávajícími klienty.

Do jaké míry jsou pro vás grafika a design důležité?

Jako všichni musíme jít s dobou. Takže máme krásné nové stránky a krásné nové logo.

Je podle vás grafika a design ve světě na vyšší úrovni než u nás?

Myslím si, že československá grafika a československý design je na velmi vysoké úrovni.

Myslíte, že je reklama v dnešní době dostatečně kreativní a inovativní?

Řekla bych, že reklama je tak trochu stejná. Dlouho jsem neviděla nic, co by bylo vážně nové nebo zajímavé. Například fotky, všechny jsou focené na dřevě shora nebo na tmavé podložce nebo podobně. Je to hezké, ale poslední dobou vidím jen obměny tohoto.

Která kampaň vás v poslední době nejvíc zaujala a proč?

No, právě, že mě nic moc nezaujalo, ne natolik, abych si to zapamatovala.

Jak často aktualizujete obsah na webu?

Jak často to jde, snažíme se být aktivní, ale v období největších prací, jako je třeba leden, moc kapacita na psaní článků na web není.

Měníte design webových stránek pravidelně podle aktuálních trendů? A jak často?

Přiznám se, že dříve jsme se tomu věnovali jen nárazově, ale před rokem jsme si nechali udělat úplně nové stránky, logo a jsem z toho vážně nadšená. Moc se mi to líbí a líbí se to i klientům a zaměstnancům, takže myslím, že to byl krok správným směrem. Také jsem si tím uvědomila, jak je nutné být v tomto směru aktivní, protože v dnešní době je toto jediná prezentace, která o vás něco vypoví.

Vyhledáváte webový obsah přes smartphone?

Ano, taky.

Co považujete při spolupráci s digitální agenturou za nejdůležitější?

Že mi ušetří práci. Zadám, co máme k dispozici, jaký mám rozpočet a přibližné představy.

Co očekáváte od grafického designéra, který s vámi na projektu pracuje?

Že nebudu muset grafiku vymýšlet já. Očekávám, že můžu věřit jeho úsudku a že bude mít výsledky.

Jak si představujete ideální péči o vás, klienta agentury?

Když mám s něčím problém, zavolám a někdo mě začne řešit.

Pracujete i přes víkend anebo přes svátky?

Jen pokud je to nezbytně nutné. Léta, kdy jsem pracovala nonstop, jsou naštěstí za mnou.

Berete svou práci osobně anebo od ní máte zdravý profesionální odstup?

Jak v čem. To velmi záleží na situaci. Snažím se být víc nad věcí a netrápit se situacemi, které neovlivním nebo které nemůžu vyřešit. Někdy je to skličující, nejvíce v jednání se správci daně, ale taková je realita a my se s tím musíme vyrovnat. Výjimečně se mi stane, že mě to pohltí a nemám profesionální odstup.

Jakou úlohu bude sehrávat digitální agentura podle vás v budoucnosti?

Pro nás asi v tom, že je pro mě pohodlné mít k dispozici někoho, kdo se stará o mé stránky, případně reklamy na internetu apod. Myslím, že vývoj bude v poskytování těchto služeb dlouhodobě, ne jen, když potřebujete nové stránky. Dovedu si představit mít digitální agenturu neustále k dispozici, je to jako platit internet nebo telefon. Dnes jsou webové stránky nezbytností a o ně a o propagaci se někdo musí starat.

Co by se vám líbilo v další spolupráci s agenturami? Co by měly podle vás změnit?

Já jsem spokojená, nemám moc co vytknout. To asi záleží, koho si zvolíte, jako v účetnictví.

Jaký je váš recept na ideální den v práci?

Mám ráda, když mi to jde od ruky a vidím za sebou výsledky.

Co děláte, když potřebujete vypnout?

Naštěstí dokážu vypnout docela dobře, ale když už to nejde, tak pro vypnutí hlavy je pro mě nejlepší nějaký poznávací zájezd nebo výlet. To je potom tolik nových krásných zážitků, že se vyčerpám fyzicky a nabiju psychicky.

Více informací o společnosti TAU PRAHA najdete na webu www.taupraha.cz.