10 nejčastějších chyb při novém webdesignu

Od 13. listopadu 2015 13 dubna, 2020 Webdesign

Design a vývoj webových stránek je v dnešní době daleko komplexnější problematikou, než tomu bývalo ještě před několika lety. Téměř každá průměrná webová stránka, kterou navštívíte, je výsledkem práce minimálně dvou až pěti lidí, tedy pokud se jedná o běžné firemní prezentace. Jak se dnes při práci na novém webu postupuje a jaké jsou nejčastější chyby, kterých se klient i webdesignéři dopouštějí?

1. Rozpočet na webdesign

Začněme rozpočtem na marketing. Ten by měl tvořit určité procento obratu vaší firmy, a to podle toho, v jaké oblasti podnikáte. Následně podle strategie připadá určitá část rozpočtu na online média. Tuto částku lze rozdělit do samotného redesignu stránek (vyšší jednorázová investice na 2 až 3 roky), pravidelné aktualizace grafiky a obsahu (údržba stránek na měsíční bázi), případně do nákupu online prostoru (využití placené reklamy na Google, Facebooku atd.).

2. Přenechejte webové stránky nové generaci managementu

Následuje volba kompetentní osoby, která bude zodpovědná za výběr dodavatele a výsledné dílo. Za 10 let praxe jsme se setkali téměř vždy s pochopením řešení, grafiky, trendů a technologií na straně mladého managementu, zatímco ten starší se v této oblasti nedokázal správně rozhodnout. Výsledkem tak bývá fungování skvělých firem s nevhodnou a amatérskou grafikou a komunikací.

3. Vyberte si správného dodavatele na webdesign

Možnosti výběru dodavatele na webový design se vám zúží nebo rozšíří adekvátně zvolenému rozpočtu. Podle velikosti a náročnosti vašeho projektu byste si měli vybrat mezi webdesignérem, studiem a agenturou. Považujeme za velmi neprofesionální, když největší společnosti v zemi oslovují jako dodavatele webových stránek a grafiky jednotlivce na volné noze, místo toho, aby si najali agenturu, která se o ně dokáže postarat.

4. Ujasněte si záměr, proč potřebujete nový web a co od něj očekáváte

Součástí zadání pro webového designéra, studio nebo agenturu by měla být i definice očekávání a celkového záměru nového projektu. Výsledky takové investice se dají bezproblémově měřit a klient tak může posoudit, zda byl přínos řešení adekvátní investicí.

5. Spolupracujte na tvorbě obsahu s webdesignérem

Webový designér vám pomůže připravit celou koncepci webových stránek, jejichž design stojí především na jejich obsahu. Ten tvoří nezanedbatelnou část webu a pokud je odfláknutý, tak se to vždy podepíše na celkové relevanci webových stránek. Pokud si myslíte, že přenesení tohoto úkolu na asistentku vám pomůže problém vyřešit, mýlíte se. Na obsahu musíte začít pracovat ve spolupráci s dodavatelem ještě předtím, než se nakreslí první čára webdesignu.

6. Definujte cílovou skupinu a trendy, které chcete následovat

Online prostor je velmi podstatnou částí mediamixu a ignorování trendů na něm se umí rychle podepsat na celkové vizitce komunikace vaší značky. Nezapomeňte definovat vaši cílovou skupinu webdesignérovi, tak trendy, které jste na webu postřehli a líbí se vám. Výsledkem bude kvalitní, dobře vypadající a správně cílený design.

7. Ustupte a nechte webdesignéra pracovat

Strkání prstů tam, kde se to nedoporučuje, má na svědomí téměř polovinu nepovedených projektů. Výsledkem je vždy spíše ostuda než hrdost zadavatele, že se na díle vůbec podílel. Za 10 let zkušeností je tento bod pro dobrý výsledek nejkritičtější. Zkušení webdesignéři vám slušně naznačí, ve které části projektu jste potřební a v které už to musíte nechat na tvůrcích.

8. Vyberte si agenturu podle portfolia a nechte ji pracovat

Výběru agentury musí vždy předcházet důkladná analýza jejího portfolia, ze které je jasně čitelný rukopis a potřebné zkušenosti. Nezapomínejte, že jste si agenturu vybrali na základě prací, které vytvořili a ne těch, které jste vytvořili vy. Hodně grafiků, studií a agentur udělá ústupky neprofesionálním požadavkům klienta, které celkově znehodnotí dílo, pravý designér si ale musí umět svou práci obhájit.

9. Nemáme ještě finální podklady, pojďme začít

Nekompletnost a nepromyšlenost podkladů je nepřípustná při zahájení prací na navrhování webových stránek nebo jiných propagačních materiálů. Pokud nemáte čas nebo kapacitu na zpracování kompletních podkladů, s radostí vám poskytneme služby copywritera. Přece jste si nemysleli, že si texty připravují všichni sami…

10. Web je online, konečně si odpočineme

Omyl. Práce na vašem webu pokračuje dál. Optimalizovat, aktualizovat a propagovat. V případě, že jste si zakoupili systém správy obsahu, vám s ním doporučujeme pracovat. Publikujte aktuální informace o dění ve firmě nebo akcích. Není nic nudnějšího než zastaralá informace. Nová grafika nebo kreativní zpracování obsahu je na místě každého projektu s online prodejem nevyhnutelná. Počítejte proto s ročním rozpočtem na servis.

To bylo jen několik tipů, díky nimž jste mohli nahlédnout hlouběji do problematiky webdesignu. Pokud chcete vědět více, vyberte si toho správného dodavatele, například masiondidee.com.